Clarence Williams

Toch helpt Clarence vele zwarte componisten als Willie “The Lion ”Smith, James P. Johnson en Thomas ”Fats” Waller. Tussen 1923 en 1928 is Clarence opnameleider voor het platenlabel “Okeh”.
In deze vijf jaren bezoeken talloze jazzgrootheden de studio en ver-schijnen op plaat (Louis Armstrong, Sidney Bechet, Don Redman, Joe Oliver en Coleman Hawkins).

Vaak maakt hij deel uit van de opname-groepen, maar ook pianisten als Fred Langshaw, Porter Grainger of Fletcher Henderson begeleiden de blueszangeressen. Tussen 1923 en 1937 organiseert hij minimaal 2 opnamesessies per maand.
300 platen komen uit onder zijn eigen naam. Hij helpt diverse aankomende musici op weg door opnamesessies op te zetten, repertoire aan te bieden, nieuwe repetoire uit te geven en als manager te fungeren.
Voor andere platenmaatschappijen neemt hij op onder pseudoniemen als: the Dixie Washboard Band en Bluegrass Footwarmers
In 1927 schrijft én produceert Clarence een theatershow: Bottomland. De vrouwelijk hoofdrol is weggelegd voor zijn echtenote Eva Taylor. De show is geen opvallend succes.
Clarence handhaaft zijn uitgeversactivi-teiten tot 1943. Dan verkoopt hij zijn werk (ruim 2000 songs) aan Decca voor $ 50,000.
In 1965 rijdt een auto Clarence aan.
Door dit ongeluk wordt hij blind en stopt noodgedwongen zijn werk als componist. Op 6 november '56 overlijdt hij in Queens
(New York)